Kuidas olla terve, rõõmus ja tasakaalus?

Ulvi Sikut/Pärnu Hansagümnaasium

Usun, et oleme seda vähemalt korra iseendalt küsinud. Kuidas on aga väärtustatud tervislik toit ja eluviis gümnaasiumi õpilaste seas?

Kas noored tervisele üldse mõtlevad ja milliseid teadmisi nad inimese anatoomiast ja füsioloogiast põhikooli jooksul omandanud on, nendele küsimustele püüan esimestes tundides vastuse saada. Kahjuks olen aastaid kogenud, et õpitut oma kehaga seostada ei osata ja seega on suur osa 9 kl. bioloogia tunnis õpitust unustatud.
Olen enda südameasjaks võtnud tütarlastele toitumisalaste loengute pidamise ning tervise tähtsustamise laiemas mõttes.
Me kõik teame, et olla terve, tuleks jälgida mitmeid põhitõdesid: toituda mitmekülgselt ja tasakaalustatult, magada 7–9 tundi, olla füüsiliselt aktiivne, soovitavalt vähemalt 4 tundi nädalas ning viibida võimalikult palju värskes õhus. Kuidas kujuneb aga tegelikkuses ühe gümnasisti koolipäev – see on reaalsuses ideaalist kaugel.
Et omada selgemat pilti tegelikkusest ja saada tagasisidet - kui palju sellest mida mina oma tundides ja toitumisloengutes olen õpetanud (lisaks loodusainete tundides õpetatavale), on veel meeles – koostasin küsimustiku.
Ma arvasin teadvat, milline on üldjuhul ühe 16-19 aastase elustiil, et nad ei kipu sööma hommikul, kuna on kiire, sest magada ju tahaks viimase hetkeni, sest pool ööd on arvutis oldud, et paljud koolis pakutava lõunasöögi asemel ostavad kohvikust saia, et toitumisele erilist tähelepanu ei pöörata, magatakse vähe ning värskes õhus praktiliselt ei liiguta üldse, samas vaimne koormus on suur, siis ollakse tihti haiged jne. Aga et suur osa õpilastest magab vaid 3 - 4 tundi, paljudel õpilastel on vaid 2 toidukorda päevas ... ja veel palju sügavalt mõtlemapanevaid vastuseid kinnitas, et tuleb rääkida veel ja veel ja veel ... ka hilisematest tagajärgedest.

NB! Et olla tasakaalus!
Üks mu hea tuttav ütleb, söö suppi, joo vett, käi jalgsi ja ole lihtsalt normaalne inimene! Nii lihtne see ongi!

ELUSTIIL = SINU TERVIS!
Küsimustik gümnaasiumile

1.    Kas sööd hommikul, mida? Kui ei söö, siis miks?
2.    Miks oleks oluline hommikuti süüa?
3.    Kas sööd koolis sooja toitu või ostad kohvikust, kui siis mida?
4.    Millised ja mis kell on järgmised toidukorrad?
5.    Mida sööd vahepalaks, millised on su snäkid? Kas vahepalad on
6.    kindlal kellaajal või näksid pidevalt?
7.    Mida jood toidu kõrvale? Palju vedelikku ja mida täpsemalt tarbid päeva jooksul?
8.    Kas sinu kodune toit on sinu meelest tervislik? Põhjenda miks?
9.    Kui sa sööd, kas sa mõtled mida keha sellest toidust saab?
10.  Kas poes olles sina, ema ja teised pereliikmed uurivad, mida toiduained sisaldavad? (säilitusained, värvained, rasvasisaldus jne.)
11.  Kas sul on või on olnud probleeme kehakaaluga?
12.  Toitumishäired? (anoreksia, buliimia) Kas oled pidanud dieete, mis on olnud tulemus, kui kaalulangus, siis kas see on jäänud püsima?
13.  Kui mitu korda sa eelmise aasta jooksul haige oled olnud?
14.  Mitu tundi öösel magad, millal magama lähed, millal ärkad (koolipäevadel, nädalavahetustel)?
15.  Kas pead liikumist, füüsilist koormust oluliseks? Hetkeseis- mida teed lisaks 2-le kehalise kasvatuse tunnile? Tulevikus?
16.  Kas sa suitsetad? Mitu korda päevas, mida?
17.  Kas sa tead mis on põhiainevahetus?
18.  Kui suur võiks olla sinu ühe päeva energiakulu?
19.  Milline peaks olema päevane süsivesikute, valkude, rasvade protsentuaalne vahekord?
20.  Kas sa tead kuidas arvutatakse kehamassiindeksit?

BM I = kehakaal (kg) jagada pikkuse ruuduga (m)

N alakaal 13– 18; normaalne 19 – 24; ülekaal 25 – 30; rasvumine 31 – 40; totaalne rasvumine enam kui 40.